Review: fotoboek Saal Digital

Review: fotoboek Saal Digital

Het leek mij al een tijd lang leuk om een fotoboek te maken met mijn foto’s. Bij een fotobeurs had ik al een keer fotoboeken gezien van Saal Digital, die er erg mooi uit zagen. Je vraagt je dan wel af of ze speciaal voor de beurs de mooiste exemplaren hebben meegenomen, en of het net zo mooi is als je je eigen boek laat drukken. Nu heb ik dat kunnen testen!

Saal Digital bood namelijk een kortingsbon aan in ruil voor een review over het product. Een paar weken geleden heb ik dus de tijd genomen om een fotoboek te ontwerpen. Ik ben erg blij met het resultaat!

Saal Digital fotoboek

Om te beginnen heb je de keuze uit zelf je boek ontwerpen met bijv. InDesign of een ander programma en daarvan de PDF te uploaden, of de software van Saal zelf te gebruiken. Ik heb voor het tweede gekozen, enerzijds vanwege tijd en anderzijds zodat ik ook die software kon beoordelen. Voor deze blog zal ik eerst het product laten zien en hoe het is uitgekomen, en dan pas de software uitleggen en reviewen voor wie in de details geïnteresseerd is.

Waar ik vooral heel erg door verrast werd, is de snelle levertijd! Ik heb het boek op een zondagmiddag besteld en kreeg op maandagochtend een e-mail dat het boek was verzonden. Omdat het boek in Duitsland gedrukt is, duurde het daarna nog wel even voordat het in Nederland aangekomen was. Toch had ik op woensdagmiddag het boek al in handen! Dat was een stuk sneller dan ik had verwacht, ik verwachtte dat de productie toch zeker wel een paar dagen in beslag zou nemen. Het boek was ook goed ingepakt, wat denk ik ook wel nodig is, omdat de buitenkant toch best krasgevoelig blijkt te zijn.

Wat ik ook niet had verwacht is dat elke pagina uit echt fotopapier bestaat. Het zijn hele dikke en stevige pagina’s. Het lijkt wel alsof je een x aantal prints hebt laten maken en die hebt ingebonden tot een boek.

Fotoboek Saal Digital

Het idee dat ik had voor dit boek was een soort van portfolioboek met een variatie aan natuurfoto’s, met als titel dezelfde naam als deze website. Daarom heb ik er ook veel foto’s van bloemen in gestopt. De kleuren komen heel mooi uit de verf:

Fotoboek Saal Digital

Fotoboek Saal Digital

Fotoboek Saal Digital

De donkere delen van de foto’s zijn donkerder dan op mijn computerscherm, maar dit is normaal bij afdrukken van foto’s. Waar je soms op je computerscherm vuiltjes niet echt ziet, zie je die wel op de afdruk, dus dat is goed opletten.

Algemene conclusie van het boek zelf is dat het er kwalitatief erg mooi uit ziet, je bladert er lekker doorheen. De buitenkant is helaas wat krasgevoelig, misschien dat dat bij de andere typen covers minder is (zie het stuk over de software voor meer details).

Een paar dagen nadat ik dit boek heb ontvangen, heb ik het alweer weggegeven, namelijk als verjaardagskado voor mijn moeder. Dat vond ik stiekem toch een beetje jammer, dus heb ik hetzelfde boek in een kleiner formaat besteld. Daarvoor moest ik het wel opnieuw maken in de software. Ik weet niet of er ook een snellere omzetmethode is.

Anyway, tot zover het boek zelf, hieronder voor de liefhebbers nog wat over de software.

Fotoboek Saal Digital

De software.

Op het begin kies je welk product en welke grootte je wilt hebben. Ik heb gekozen voor een fotoboek van 28 cm x 28 cm. Dit is een vierkant formaat, wat ik wel fijn vond werken met zowel liggende als staande foto’s op groot formaat. Bij een staand fotoboek zijn de liggende foto’s vreemd en bij een liggend fotoboek zijn de staande foto’s vreemd. Wanneer je meerdere foto’s op een pagina wilt plaatsen (zoals misschien bij een vakantiealbum), is dat een stuk minder erg, maar ik wilde graag maar twee foto’s per spread. Bij het vierkante boek heb je een witte rand bij beide formaten, wat gelijk als een kader werkt. Vierkante foto’s kunnen er natuurlijk wel beeldvullend op.

Je kunt verschillende soorten covers kiezen. De standaard is ‘glanzend’ of ‘mat’, maar voor een meerprijs kun je ook een cover kiezen die eruit ziet als leer of hout. Ik koos voor glanzend en ook ongewatteerd. Voor de binnenkant kun je kiezen tussen glanzend fotopapier en mat fotopapier.

Sommige aspecten van de software zijn onduidelijk en er is niet een duidelijke hulpfunctie voor, waarin uitleg gegeven wordt over een keuze die je moet maken. Zo moet je op het begin kiezen voor ‘leeg document’, ‘design kiezen’, ‘afbeelding volledig plaatsen (Profi-modus)’ en ‘Design en afbeeldingen kiezen’.  Uit de tekst erbij wordt niet helemaal duidelijk wat je het beste kunt kiezen. Afbeelding volledig plaatsen lijkt handig te zijn als je zelf al je pagina’s hebt ontworpen in bijv. Photoshop. Ik kies ‘leeg document’ want ik wil mijn foto’s er zelf in zetten.

Het plaatsen van de foto’s gaat middels een paneel links waarin al je fotomappen staan en er 1 map geopend is en je de afbeeldingen kunt zien. Ik had al mijn foto’s in 1 map gestopt, maar af en toe wilde ik een foto aanpassen of een nieuwe foto toevoegen. De inhoud van de map wordt niet tegelijkertijd geüpdate, dus moet je op een andere map klikken en weer terug gaan om de meest up to date bestandenlijst te zien.

Ik had in een paar andere reviews gezien dat het niet mogelijk was of moeilijk was om afbeeldingen te centreren. Die reviewers hebben of niet opgelet of er is recentelijk een update in de software geweest, want dit was wel degelijk mogelijk. Wanneer je een afbeelding op het boek geselecteerd hebt, zie je rechts een paneel met opties. Hierin staan verschillende icoontjes om de foto uit te lijnen, zowel horizontaal centreren als verticaal centreren staat erbij. Allebei aanklikken is dus compleet centreren. In eerste instantie geldt dit voor centreren op de hele spread (dus 2 pagina’s), maar je kunt het ook voor een enkele pagina aanvinken. Centreren op een pagina is dan vrij simpel. Foto’s verspreiden over een pagina kan door meerdere foto’s te selecteren (met shift + click), ook via het rechterpaneel. Om ze te verspreiden over een spread moet je wel weer ‘enkele pagina’ uitvinken! Dat is makkelijk om te vergeten. De enige optie die ik niet kon vinden is voor de pagina’s waarop ik 1 liggende foto iets groter heb gemaakt dan de pagina en ik 1 staande foto op de andere pagina heb gezet (voorbeelden hierboven). Het liefste zou ik die staande foto willen centreren in de witruimte die nog over is, maar hiervoor kon ik niet echt een optie vinden.

Het resizen van de foto’s kan of handmatig of ook in het rechterpaneel, wat makkelijk is als je twee foto’s dezelfde grootte wilt maken. Wat ook nog kan rechts is een lijst om je foto maken of een filter toepassen. Dit heb ik voor dit fotoboek niet gebruikt, maar kan zeker leuk zijn! Er zijn ook allerlei achtergrondopties, die heb ik ook niet gebruikt.

Tekst toevoegen kan ook, je kunt uit verschillende lettertypes kiezen. Randomiseren van de foto’s is blijkbaar ook een optie, weet niet precies waarvoor je dit zou willen gebruiken.

Nog één dingetje. De software beoordeelt de kwaliteit van je foto’s wat betreft de resolutie van de foto die je erin hebt gezet. Wanneer je foto’s teveel uitvergroot kunnen ze pixelig worden. Foto’s die mijn camera maakt zijn een hele hoge resolutie, dus was het over het algemeen geen probleem om ze te gebruiken voor het boek, zelfs niet voor een foto verspreid over twee pagina’s of de cover. Echter had ik een foutje gemaakt en één foto geplaatst die een kleinere webversie was, bedoeld om online te laten zien aan mensen. Hoewel het niet meteen opvalt, kon ik het wel degelijk zien bij het bestuderen van de foto’s. Terug naar de software om te kijken of er niet een waarschuwing voor gegeven is. Ik zag dat de kwaliteit beoordeeld werd als ‘goed’ in plaats van ‘uitstekend’ en dat de groene balk ietsje minder groen is dan bij ‘uitstekend’. Dit was mij tijdens het maken van het boek niet opgevallen. En hoewel de kwaliteit ‘goed’ is volgens de software, kon ik dus toch de pixels zien. Iets om goed te controleren dus, als je het belangrijk vindt dat de foto’s echt in de hoogste resolutie verschijnen!

Bij het bestellen viel me wel iets op: je kunt betalen met Paypal, creditcard of een factuur. Oftewel niet met iDeal. Dat is nog wel iets wat ze zouden kunnen toevoegen. Verzending gaat met DHL, als het boek in de brievenbus past (zoals het tweede kleine exemplaar dat ik heb besteld) komt hij ook daarin terecht.

Het maken van het boek met deze software kostte me aardig wat tijd. Dit omdat ik veel dingen moest uitvogelen, of bijvoorbeeld later ontdekte dat je toch foto’s kon uitlijnen. Dan moest ik terug en alles weer aanpassen. Het zou makkelijk zijn als er tutorials, tips of een handleiding worden aangeboden, zeker als je niet gewend bent om met dit soort software te werken. Natuurlijk kun je dan ook layouts kiezen die Saal zelf aanbiedt. Al met al ben ik tevreden over het maken van het boek met de software.